Zoeken
  • Elja van den Berg

PDS of buikpijn - wat kun je zelf al doen


Wat kan je zelf doen bij PDS?

PDS is niet te genezen, maar een aantal behandelingen kan helpen de PDS klachten te beheersen. Ook kunnen ze helpen om een aanval van PDS te voorkomen of de kans erop te verminderen.


1. Start met darm-gerichte hypnotherapie


Je hebt misschien nog nooit gehoord van hypnotherapie als behandeling voor gezondheidsproblemen, maar het is wetenschappelijk bewezen dat het helpt bij PDS. Hypnotherapie wordt al jaren succesvol bij allerlei aandoeningen ingezet, zoals chronische pijn, angst/fobieën, gewichtsbeheersing, burn-out en rookverslaving. Hypnotherapie gebruikt hypnose of wel trance, dit is een aangenaam ontspannen en gefocuste staat, waarbij je vervolgens visualisaties en suggesties gebruikt om je hersen-darmverbinding te verbeteren. Het is één van de beste natuurlijke behandelingen bij PDS, zonder medicijnen, bijwerkingen en diëten.


Wetenschappelijke studie toont aan dat darm gerichte hypnotherapie effectiever is als het low-FODMAP dieet in het verminderen van PDS symptomen. Ook op de lange termijn. Bij meer dan 80% van de mensen met PDS verminderen de klachten significant, zonder dieet, medicijnen of bijwerkingen. Je kunt darmgerichte hypnotherapie volgen bij een in PDS gespecialiseerde hypnotherapeut, of je kunt dit doen door ons programma te volgen waarbij ik je als therapeut begeleid.

Hoe hypnotherapie precies werkt is nog onduidelijk voor onderzoekers, maar het helpt door:

  • de gevoeligheid voor pijn in delen van de hersenen te verminderen

  • de signalen van de darm-hersenverbinding te herstellen

  • angst en depressie te verminderen, waardoor ook pijn vermindert

  • stress te verminderen

2. Vermijd voedingsmiddelen met een hoog FODMAP-gehalte


Veel mensen merken dat ze na het eten van bepaalde producten meer last krijgen. Vaak zijn dit voedingsmiddelen die een hoog gehalte hebben van zogenaamde FODMAP's. Dit zijn kleine koolhydraatmoleculen die moeilijk te verteren zijn en zorgen voor o.a. winderigheid en opgeblazen buik. Verminderen van FODMAP's in de voeding vermindert bij veel mensen de symptomen van PDS.

Een laag FODMAP of eliminatie dieet bestaat uit het elimineren van voedingsmiddelen met veel FODMAP's. Daarna worden ze langzaam één voor één weer toegevoegd, en wordt gekeken welke effect het heeft op de symptomen.


3. Verminder stress


Stress kan de symptomen van PDS verergeren vanwege de darm-hersenverbinding. Dit is een letterlijke zenuwverbinding tussen je darmen en hersenen. Dit is de reden waarom ontspanningstechnieken die werken voor de geest ook kunnen helpen de darmen te kalmeren. Veelgebruikte manieren om stress en klachten van PDS te verminderen zijn:

  • mindfulness

  • meditatie en ontspanning kunnen helpen geest en te darmen kalmeren. In verschillende onderzoeken werd aangetoond dat meditatie en ontspanning pijn en een opgeblazen gevoel verminderen. Onderzoekers denken dat dit komt door het verminderen van pijnsignalen die een opleving van PDS symptomen kunnen veroorzaken

  • yoga combineert ademhaling met beweging. Bij volwassenen is aangetoond dat het symptomen van PDS en angst vermindert

  • hypnose zorgt ervoor dat ook spieren die je niet bewust kunt aansturen, zoals de darmspieren, ontspannen

In ons unieke programma komen al deze ontspanningstechnieken aan bod die jou helpen stress aan te pakken.


4. Probeer pepermuntolie


Pepermuntolie is een kruidensupplement dat al eeuwenlang als een natuurlijke remedie wordt gebruikt. Het is goedgekeurd door de Food and Drug Administration (FDA) voor de behandeling van PDS en wordt goed ondersteund door bewijs uit klinische studies. Het actieve ingrediënt in pepermuntolie is menthol, dat een verkoelend effect heeft. Menthol verzwakt de pijnreceptoren en ontspant de spieren van de dikke darm. Pepermuntolie kan pijn, een opgeblazen gevoel en constipatie helpen verminderen en is zelfs effectiever gebleken dan krampstillende middelen bij het verlichten van de algemene symptomen van PDS. Pepermuntolie is vrij verkrijgbaar in capsulevorm en wordt door de meeste mensen goed verdragen. In zeldzame gevallen kan pepermuntolie echter bijwerkingen veroorzaken, zoals maagreflux. Als pepermuntolie niet goed verdragen wordt, kun je ook pepermuntthee proberen.


5. Beperk de inname van cafeïne


Koffie en andere bronnen van cafeïne kunnen de symptomen van PDS verergeren. Cafeïne heeft een laxerend effect, dus het kan bij hoge consumptie diarree veroorzaken of verergeren. Daarnaast kan het ook stress of angstgevoelens verder aanwakkeren, vooral bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Naast koffie, zit cafeïne ook in chocolade, thee, en frisdrank (cola, energydrink)


6. Warmte therapie


Warmte is een traditioneel huismiddel bij pijn, het helpt de bloedstroom te verminderen zodat de spieren van de buik ontspannen. Je kunt een warme kruik, kersenpittenzak of hot-pack op je buik of gevoelige plek leggen. Leg wel een handdoek tussen je huid en de warmte bron om te voorkomen dat je je brandt. Een warm bad of douche kan ook helpen.


7. Bewegen


Meer bewegen kan verlichting geven bij PDS klachten. Lichaamsbeweging helpt de symptomen te verlichten omdat het de normale samentrekkingen van de darmen stimuleert en stress vermindert. Per dag 20 tot 30 minuten matig intensief bewegen geeft een duidelijke verbetering bij pijnklachten en geeft een betere kwaliteit van leven.



Ons programma bevat naast wetenschappelijk onderbouwde hypnotherapie alle oefeningen en tips die jou helpen je PDS te beheersen. Bekijk ons programma hier.


2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven